polski

english

français

Stanisław Rodziński (Kraków)

“The Way of the Cross”

07. 11. 2010 – Sunday
12 am
LOGOS European Culture Centre Gallery, ul. M. Skłodowskiej-Curie 22

About Christian Culture Festival

Christian Culture Festival was organized for the first time in 1997 on 10th Anniversary of the Logos Theatre. In a sense, it extends the idea of Christian Culture Weeks organized in Poland in 70s and 80s of the last century, which were to become counterpoise to lay media model promoted by the State. Lodz Christian Culture Days were organized in churches all around the city, so as to accommodate the artists, spectacles, exhibitions and projections.

One of such places was the John Paul lecture theatre in the vault of the Assumption of Holy Mother Church in Kościelna Street. This is where the Logos Theatre started, before it was moved to the church in Maria Skłodowska-Curie. It was this church that Archbishop Władysław Ziółek gave to the Lodz artists in 1993, and in which the Centre of Creative Communities’ of Lodz Archdiocese was appointed. It is here that the ‘logistic’ centre of the Festival is located, and where some of the Festival events take place.

Traditionally, the Festival takes place in November, on the first Sunday after All Soul’s Day. It usually lasts for two weeks, during which various event take place – spectacle premiers, other theatres come to Lodz, there are exhibitions of invited artists, performances of choirs and musicians, very often not to be seen anywhere else in Poland at any other time. The Festival programme is the result of the whole year’s work of rev. Waldemar Sondka, the Festival Director, who – using his contacts – invites artists who are interesting, out of the ordinary, noteworthy and creating art perhaps not always religious, but always searching and at the highest level. Care for the level of the Festival offers is a permanent rule, the Logos environment has always wished to provide the Lodz citizens with the possibility of contact with art deprived of parochialism, open to the man and as perfect formally as possible.

The Festival is not an activity that brings profit. Any entrance cards are issued as invitations that are free of charge, and the team of the Logos Theatre and all the people engaged in the Festival organization, act as volunteers. This does not mean that Christian Culture Festival costs nothing. On the contrary, to organize such a cultural event at appropriate level is always connected with costs. Rev. Waldemar Sondka deals with organizing means to secure the Festival events all year round. He manages to gain sponsors (without whom the Festival would not exist) and subsidies from institutions that deal with funding culture (without which the Festival could not develop). All that in order to realize the basic idea of the event that derived from the Lodz Christian Culture Days – to enable anyone who wishes and needs that, to live the Mystery through art. This idea assumes a free of charge participation in all the artistic events, which has been the case since the very beginning of the Festival until today, the only condition is that on the day of the Festival opening, one must queue as long as it takes to get invitations. The only limit to the number of invitations is the capacity of rooms in which the events are organized every day throughout the two weeks of the Festival.


 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Stanisław Rodziński

Born in Krakow in 1940. Studied at the Painting Department of the Kraków Academy of Art. in the class of professor Emil Krcha. Graduated in 1963. Since 1963 has been an independent artist and teacher at the orphanage, primary school and high school, and Art Highschool in Krakow. Between 1972 — 1980 a Reader at PWSSP in Wrocław, since 1981 at Krakow Academy of Art. In 1989 he received the title of the professor and in 1992 the title of the full professor. Between the years 1993-1996 a dean at the Painting Department, 1996-2002 a rector of the Kraków Academy of Art. 1999-2001 the chairman at the Conference of Art School Rectors. In the 80s of the last century, a lecturer at the Papal Theology Academy in Krakow, since 1985 has been co-operating with the Jagiellonian University. A member of Polish Academy of Skill and the Scientific Association in Snadomierz. Doctor Honoris Causa at the Wrocław and Katowice Academy of Art. Honorary Professor at the Kraków Academy of Art.

Since 2007 a member of the Board in the National Museum in Warsaw and the Central Commission for Titles and Scientific Degrees. In 181-1989 a participant of independent culture movement (responsible for organisatin and press contacts). Since the 70s of the last century until 1983 social work in ZPAP: the chairman of the painting section, vice-president of Kraków Disctrics Board. Between 1973-1983 an editor of the Artistic Board bulletin. In 1971, together with Barbara Skąpska and Andrzej Łukaszwski, they established a group called Collegium. Since 1968 has been publishing and writing essays concerning art. A co-operating journalist for Tygodnik Powszechny, Znak, Więzi, Gość Niedzielny, Dekada Literacka. Published in dziennik Polski, Odra, Życie, Rzeczpospolita, Projekt, Ethos, Kultura Paryska, Sztuka Sakralna, Życie Duchowe, Horyzonty Wychowania and Prodoks.

Authr of books including texts about art:
1999 — Art every day and on holidays, Biblos.
2001 — Images of time —  Gaudium
2005 — My sketch book. Gaudium
2007 — Art works — time — people. Salwator

Awards and distinctions:

1977 — Gold TPSP Medal
1978 — Gold ZPAP Badge
1981 — The City of Krakow reward
1985 — Warsaw Archdiocese Museum Reward
1985 — Scholarship of the Christian Culture Institute of JP II in Rome
1988 — Reward of A. Jurzykowska Fund in New York
1993 — Reward of Krakow Voivode for painting, publishing and educational work.
1993 — Knight of the Polonia Restituta Order
1993 — National Educational Commission Medal
1994 — Scholarship of Janineum Fund in Vienna
1998 — Reward of the Ministry of Culture and National Heritage for paintings and publishing.
2005 — Silver Gloria Artis Medal
2007 — Reward of Witold Wojtkiewicz for the best exhibition in Kraków

Individual painting exhibitions (participated in over a hundred between 1963-2006):

1964 — Pegaz Gallery, Zakopane
1965 — ZPAP Gallery (now Pryzmat), Kraków
1966 — BWA, Nowy Sącz
1967 — TPSP, Warszawa Arkady Gallery, Kraków

1968-81 — Tarnów, Oświęcim,, Zielona Góra, Leningrad, Zakopane, Rzeszów, Galeria Zapiecek — Warszawa (with Jacek Siennicki) , Nowy Sącz, Arsenał — Poznań, Łódź, Wrocław, Opole, Galeria Kordegarda — Warsaw, Białystok, Bielsko -Biała, Sandomierz

1982-07 — Kraków, Warszawa, Wrocław, Częstochowa, Tarnów, Nowy Sącz, Lublin, Jaworzno, Łódź, Olkusz, Miechów, Ostrowiec Świętokrzyski, Zamość, Nowy Targ, Vienna, Rome, London (Polish Institutes with Irena Popiołek), Dusseldorf, Stuttgard, Paris, Bratislava, Nuremberg — Żabo Gallery of Dizzy Nurnberger, Stockholm-Polish Institute.

Since 1963 participated in over two hundred collective exhibitions of painting and drawing, in exhibitions of Polish art abroad, in museum exhibitions and thematic ones, e.g. Prague, Bologne, Kiev, Moscow, ST.Petersburg, Montreal, Helsinki, Jokohama, Monte Carlo, Kopenhagen, Menton (France), Szekesfeherwar (Hungary), Prilep (Macedonia), Bayreuth, Rome.

Tadeusz SzymaThe only such way

(afterword from the exhibition catalogue prepared on the 20th edition of Gaude Mater International Sacred Music Festival in Częstochowa) [fragment]

In the current output of Stanisław Rodziński, the set of sixteen stations of the Way of the Cross is a fourth one. The earlier works can be admired in the monastery chapels: in Cracow and Zawichost and in a church in Nowa Huta. The way of the Cross, painted for the important festival of sacred music in Częstochowa, is a work that is very powerful and remains in harmony with art. It’s artistically fantastic, very dramatic that results from modern relations to violence. It is also deeply moving with ageless gospel message — as always is the case with this painter — but drawn in an extraordinarily pure and faithful manner. We will also find very mature elements, characteristic for the palette of Rodziński and apart from that, other aesthetic qualities that so far could have been seen only in some of his works, not only concerning sacred art, but also in landscapes that are not so far from sacrum.