polski

english

français

Trio Manaz (Germany)

concert

15. 11. 2014 – Saturday
7pm
Creative Communities’ Church, ul. M. Skłodowskiej–Curie 22

About Christian Culture Festival

Christian Culture Festival was organized for the first time in 1997 on 10th Anniversary of the Logos Theatre. In a sense, it extends the idea of Christian Culture Weeks organized in Poland in 70s and 80s of the last century, which were to become counterpoise to lay media model promoted by the State. Lodz Christian Culture Days were organized in churches all around the city, so as to accommodate the artists, spectacles, exhibitions and projections.

One of such places was the John Paul lecture theatre in the vault of the Assumption of Holy Mother Church in Kościelna Street. This is where the Logos Theatre started, before it was moved to the church in Maria Skłodowska-Curie. It was this church that Archbishop Władysław Ziółek gave to the Lodz artists in 1993, and in which the Centre of Creative Communities’ of Lodz Archdiocese was appointed. It is here that the ‘logistic’ centre of the Festival is located, and where some of the Festival events take place.

Traditionally, the Festival takes place in November, on the first Sunday after All Soul’s Day. It usually lasts for two weeks, during which various event take place – spectacle premiers, other theatres come to Lodz, there are exhibitions of invited artists, performances of choirs and musicians, very often not to be seen anywhere else in Poland at any other time. The Festival programme is the result of the whole year’s work of rev. Waldemar Sondka, the Festival Director, who – using his contacts – invites artists who are interesting, out of the ordinary, noteworthy and creating art perhaps not always religious, but always searching and at the highest level. Care for the level of the Festival offers is a permanent rule, the Logos environment has always wished to provide the Lodz citizens with the possibility of contact with art deprived of parochialism, open to the man and as perfect formally as possible.

The Festival is not an activity that brings profit. Any entrance cards are issued as invitations that are free of charge, and the team of the Logos Theatre and all the people engaged in the Festival organization, act as volunteers. This does not mean that Christian Culture Festival costs nothing. On the contrary, to organize such a cultural event at appropriate level is always connected with costs. Rev. Waldemar Sondka deals with organizing means to secure the Festival events all year round. He manages to gain sponsors (without whom the Festival would not exist) and subsidies from institutions that deal with funding culture (without which the Festival could not develop). All that in order to realize the basic idea of the event that derived from the Lodz Christian Culture Days – to enable anyone who wishes and needs that, to live the Mystery through art. This idea assumes a free of charge participation in all the artistic events, which has been the case since the very beginning of the Festival until today, the only condition is that on the day of the Festival opening, one must queue as long as it takes to get invitations. The only limit to the number of invitations is the capacity of rooms in which the events are organized every day throughout the two weeks of the Festival.


 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Trio Manaz

Magdalena Rezler — violin
Antoine Billet — cello
Aziz Kortel — piano

Two professionals of Hochschule für Musik in Freiburg: a violinist Magdalena Rezler-Niesiołowska and a pianist Aziz Kortel who have been playing together for years, decided to establish an ensemble and add one more member, thus creating a piano trio. And in 2009, Antoine Billet, an up-and-coming cello player, who was just completing his studies at the same academy, joined them, adding his youthful temperament to the experience of both musicians.

The first two concerts of the trio, in October and November 2001 in Warsaw, at the Festival of Witold Lutosławski (broadcast by the Polish Radio) and Freiburg, presented their great repertoire. The trio played there compositions of W. Lutosławski, Bela Bartók, Roman Berger, L. van Beethoven, Johannes Brahms and Hans Werner Henze.

Trio Manaz constantly adds to their repertoire, adding such classic composers as Haydn, Schumann, Fauré or Dvořák, but also contemporary pieces. Musicians are also interested in Polish compositions and works of the renowned masters that are rarely presented, e.g. Ernest Chausson trio, Fantasiestücke by Robert Schumann, transcript of Rhapsody by F. Liszt or 7 Romances by Dymitr Szostakowicz for a soprano and trio. The trio is characterised by a variety of styles and the depth of expression and for these features they are rewarded with the audience applause.

Magdalena Rezler studied at the Higher Music School of F. Chopin in the class of T. Wroński and St. Kwalla. She is a laureate of international violin contests in Bordeaux, Brussels (of Queen Elisabeth II), Paris (of J. Thibaud), London (of K. Flesch) and Budapest. After many years of pedagogical career and the Higher Music School in Warsaw, she is now a professor at Musikhochschule in Freiburg.

Antoine Billet after his studies in France (cello under the supervision of Xavier Gagnepain and Florian Loridon, chamber music under the supervision of Hortense Cartier-Bresson and Armand Angster), he continued learning in the class of prof. Adriana Contino and Beverly Ellis at Musikhochschule in Freiburg. In 2008 he received the award of the University Board in the field of chamber music. Despite his young age, he is well-known for being a great chamber musician, but he is also an appreciated educator – he conducts a cello classed at music schools in Freiburg, Lahr and Waldkirch.

Aziz Kortel studied at Musikhochschule in Munic under the supervision of Jan Koetsier, Harald Genymer and Erik Werba. For many years he has worked as a pianist and conductor, e.g. during Wagner festivals in Bayreuth. He is a laureate of R. Strauss’ award in Munich. Took part in numerous contests in Japan, Korea and the USA. He has been a professor at Musikhochschule in Freiburgu since 1985.

 

Programme

Hans Werner Henze (1926-2012)

Kammersonate für Klaviertrio (1948)
Allegro assai
Dolce, con tenerezza
Lento
Allegretto
Epilogo

L. van Beethoven (1770-1827)

Klaviertrio Es-Dur Op. 70 Nr.2
Poco sostenuto-Allegro ma non troppo
Allegretto
Allegretto ma non troppo
Finale Allegro

* * *

R. Schumann (1810-1856)

Klaviertrio d-Moll Op. 63
Mit Energie und Leidenschaft
Lebhaft, doch nicht zu rasch
Langsam, mit inniger Empfindung
Mit Feuer