polski

english

français

Zespół Shahinaz (Maroko):
Anass Habib, Frédéric Calmès i James Serre

Marokańskie pieśni sakralne

04. 11. 2008 r. – wtorek
godz. 18.30
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22

fot. Robert Sękiewicz

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Shahinaz — program koncertu

cz.1
wstęp muzyczny (samaii turk)
Ayuha Saqi (pieśń andaluzyjska muwashah )
Skaba (tradycyjna pieśń islamska z Syrii)

cz.2
aramejskie, greckie i arabskie pieśni ze starych kościołów libańskich
Moran etraham alayn (łaska Pana)
Tishbohtu (chwała Panu)

cz.3
melodie hiszpańskie i arabskie
Una matica de ruda
Anderletto
La rosa enflorese

zakończenie
Muwashah lamma bada yatathanna

SHAHINAZ

Nazwa zespołu pochodzi od stylu w muzyce arabskiej. „Shahinaz” składa się z dwóch identycznych skal melodycznych, które są swoim lustrzanym odbiciem. Styl ten jest zwierciadłem kultur i religii. Obejmuje on wybrzeża Morza Śródziemnego, od północy do południa, od wschodu do zachodu, miejsca w których islam, chrześcijaństwo i judaizm stworzyły wielką historię ludzkości zawartą w książce „Nas el Kutub”. James Serre grający na flecie, Frédéric Calmès grający na lutni oraz Anass Habib grający na bębenku i solista wokalista, zabierają słuchaczy w podróż od sefardyjskiej Hiszpanii do Iranu, od chrześcijańskiej Syrii aż po Egipt. Zespół „Shahinaz” tworzą trzej muzycy, podróżnicy, którzy od kwietnia 2007 roku pracują razem w Fezie, mieście, w którym muzułmanie, chrześcijanie i żydzi żyją w pokoju.

Anass Habib

Imię i nazwisko rodowe: Anass Azami Hassani. Urodzony w 1980 roku w Fezie (Maroko). Jest najmłodszym muzykiem spośród licznego, uzdolnionego muzycznie rodzeństwa. Już jako pięciolatek śpiewał klasyczne pieśni arabskie, a w wieku 12 lat dał w Fezie swój pierwszy koncert solowy. Podczas dwuletniego pobytu w Syrii doskonalił sztukę śpiewu pod kierunkiem takich mistrzów, jak Saïd Qoteb (Damaszek), Safouan Abed et Ahmed Kaddah (Aleppo). W swojej karierze dał już ponad sto koncertów w Syrii, Libanie, Turcji i Tunezji. W Maroku uczestniczył w wielu koncertach w różnych miastach, brał też wielokrotnie udział w Festiwalu Muzyki Sakralnej w Fezie Hadara i Dar Tazi (2000, 2001, 2002, 2006). Uczestniczył również w licznych koncertach na rzecz mieszkańców Palestyny i Iraku.

Annas Habib uważany jest za jeden z piękniejszych męskich głosów świata arabskiego. Jego głosem można się zachwycić nawet wtedy, gdy nie rozumie się języka i klasycznego śpiewu arabskiego. Jego repertuar to pieśni Libanki Fairuz, Egipcjanki Oum Kaltoum czy innych artystów świata arabskiego, np. Sabah Fakhry czy Marcel Khalife. W swoim repertuarze ma również poematy sufickie, chrześcijańskie pieśni bożonarodzeniowe, a także średniowieczne pieśni Żydów sefardyjskich z Andaluzji. Śpiewa nie tylko po arabsku. Wykonuje również utwory w języku syryjskim, francuskim, angielskim, hiszpańskim i greckim. Nagrał wiele płyt i wielokrotnie śpiewał na żywo dla marokańskich stacji radiowych i telewizyjnych, zarówno solo, jak i z założonym przez siebie kameralnym zespołem.

James Serre

Muzyk, tancerz, kierownik projektów artystycznych. Wychował się w Seine-Saint-Denis na paryskich przedmieściach w wielokulturowej społeczności. W wieku 13 lat rozpoczął pierwsze kroki w tańcu, w stylu Hip-hop oraz zaczął ćwiczyć grę na gitarze, wykonując utwory znanych artystów jak Prince, James Brown czy Black Soul of the Motown. Na początku lat 90 dzięki przyjacielowi odkrył jazz i wszedł w środowisko jazzowe Paryża. Po sześciu latach ćwiczeń w szkole Casati w Paryżu, a następnie w Glass Menagerie w Paryżu zdobył dyplom tańca współczesnego i uczestniczył w przedstawieniach Pierre'a Doussainta jako muzyk i tancerz. Gry na typowym tradycyjnym flecie arabskim Ney uczył się podczas swoich podróży do Hiszpanii (Andaluzja), Maroka, Turcji i Tunezji u znanych muzyków, w szkołach i na kursach mistrzowskich. James gra także na bębnach bendirach i orientalnej wiolonczeli.

Studiował u wielu uznanych profesorów na całym świecie, między innymi Kudsi Erguner, Omer ErdogdularRoss Daly, Nabil Abdelmoulah, Rachid Zaoual. Brał udział w wielu festiwalach, koncertach, przedstawieniach teatralnych i warsztatach muzyki jazzowej i tradycyjnej. Jest członkiem Fundacji „Duch Fezu” i asystentem kierownika artystycznego Festiwalu Światowej Muzyki Sakralnej w Fezie. Jego doświadczenia pozwoliły mu wzbogacić wiedzę o muzyce tradycyjnej. Obecnie pracuje w Paryżu nad otwarciem Akademii Muzycznej oraz przygotowuje przedsięwzięcie „Pieśń Słońca”. Celem jest promocja i ochrona tradycyjnej muzyki Morza Śródziemnego poprzez warsztaty i koncerty. James zajmuje się muzyka arabsko-perską, próbuje również rozwinąć nowe style muzyczne, które stworzą pomost między Wschodem i Zachodem.

Frédéric Calmès

Studiował muzykę orientalną w Lyonie (Francja) u Marc'a Loopuyt’a. Gra na lutni „ud” a także zajmuje się antropologią. Od 6 lat mieszka w Fezie (Maroko), gdzie uzupełnia swą wiedzę muzyczną i lingwistyczną oraz działa w Stowarzyszeniu „Hamadcha sufi”, do którego przynależy jako muzyk. Wraz z zespołem „Shahinaz” bada muzykę wybrzeży Morza Śródziemnego.