polski

english

français

„Inaije”

Lidia Pospieszalska i zespół w składzie: Marcin Pospieszalski, Tomasz Basiuk, Zuzanna Tomaszewska, Kamil Cudzich, Łukasz Kluczniak, Daniel Pomorski

14. 11. 2008 r. – piątek
godz. 19.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22

fot. Małgorzata Targosz

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

„Inaije” — Lidia Pospieszalska

Lidia Pospieszalska — vocal,
Marcin Pospieszalski — bas
Tomasz Basiuk — piano,
Zuzanna Tomaszewska — flet poprzeczny
Kamil Cudzich — perkusja,
Łukasz Kluczniak — saxofon altowy
Daniel Pomorski — trąbka

Lidia Pospieszalska
Wielkopolanka. W zamierzchłych czasach studiuje geografię na UAM-ie w Poznaniu i wokalistykę na wydziale Jazzu AM w Katowicach. Komponuje muzykę i śpiewa w wielu formacjach i projektach. Jej kompozycje znajdują się m.in. na płytach zespołów New Life’m, Deus Meus czy Zakopower, a utwory współkomponowane z Marcinem Pospieszalskim wykonywali m.in. Kinga Preiss, Mietek Szcześniak i A. M. Jopek. Można ją usłyszeć razem z Deus Meus, na Kolędach Rodziny Pospieszalskich, Raz, dwa, trzy, Tie-break, z Angeliką Korszyńską-Górny, Full Power Spirit, Yaniną, czy Justyną Steczkowską. Brała udział w koncertach, których producentem muzycznym był Marcin Pospieszalski (telewizyjne koncerty „Papieskie”, koncert „Muzyka Źródeł” w Teatrze Wielkim, koncerty „Jednego Serca, Jednego Ducha” w Rzeszowie ,„Victoria Częstochowska”...) Wraz z mężem Marcinem kieruje małą scholą przy Częstochowskiej Katedrze. Prowadzi warsztaty muzyczne organizowane przez wspólnotę „Dobry Duch, Dobra Muzyka” u boku takich wokalistów jak Basia Włodarska, Viola Brzezińska, Natalia Niemen. Jej marzenia to własny dom z ogródkiem i klubowe koncerty. Pasja to: muzyka, przyroda, krajobraz i jego historia, chodzenie po górach, pływanie, architektura.

Marcin Pospieszalski

Basista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny. Pochodzi ze znanej muzycznej rodziny Pospieszalskich. Marcin uczył się gry na skrzypcach, a w liceum muzycznym grał już w big bandzie na gitarze basowej. Ukończył studia w zakresie aranżacji i kompozycji na Wydziale Jazzu w Akademii Muzycznej w Katowicach. Gra w wielu zespołach, komponuje i aranżuje muzykę do filmów fabularnych, spektakli telewizyjnych, teledysków oraz dla wielkich imprez muzycznych i widowisk, m.in. poświęconych Ojcu Świętemu (ostatnio „Victoria Częstochowska” widowisko z okazji 350-lecia obrony Jasnej Góry). Przez ostatnie 15 lat współtworzył zespół New Life Music, który odegrał dużą rolę w przebudzeniu duchowym muzyków polskich.

Grał i nagrywał z wybitnymi polskimi muzykami jazzowymi m.in.: z Michałem Urbaniakiem, Tomaszem Stańko. Miał także okazję współpracować ze znanymi amerykańskimi muzykami jazzowymi m.in. z Randy Breckerem, Jimem Beardem, gitarzystami Deanem Brownem, Frankiem Gambale, Hiramem Bullockiem, perkusisitami Lenny White’m, Alphonso Mousonem, Paulem Vertico.

Na rynku tzw. „muzyki chrześcijańskiej” udzielał się jako producent muzyczny płyt zespołu „Deus Meus” (Hej Jezu, Mój Jezus, Jahwe, Pieśni wielkopostne), jako współproducent płyt zespołów „New Life’m” i „Arka Noego”, basista zespołu „2Tm 2,3” a także prowadząc warsztaty dla muzyków z zespołów uwielbienia i warsztaty muzyki liturgicznej. Wraz ze swoimi braćmi, Jankiem, Karolem i Mateuszem nagrał dwa albumy kolędowe: „Kolędy Pospieszalskich” i „Najcieplejsze święta”.

Zuzia Tomaszewska

Urodziła się w Raciborzu w 1983 r. Od 2004 r. studiuje biotechnologię na Wydziale Chemicznym Politechniki Wrocławskiej, jednak jej główną pasją jest muzyka. Ukończyła PSM II stopnia w Rybniku w klasie fletu. Od 10 lat wraz ze swoimi przyjaciółmi tworzy zespół „Przecinek”, który w 2005 roku zdobył nagrodę Grand Prix na Festiwalu Song of Songs. Wraz z nimi wydaje dwie płyty: „Rozważania” (2001) i „Spróbuj” (2005), koncertuje i uwielbia Boga poprzez muzykę.

W latach 2004 — 2005 uczy się u Krzysztofa Popka, który zaszczepia w niej miłość do brzmienia fletu altowego. Dziś kontynuuje swoją edukację muzyczną we Wrocławskiej Szkole Jazzu pod okiem wybitnego saksofonisty Piotra Barona.

Kamil Cudzich

Urodził się i wychował się w małej górskiej wiosce, w Dursztynie. Mając tam dogodne warunki do muzykowania, w wieku 10 lat zaczął grać na perkusji w zespole z braćmi i tatą Robertem Cudzichem. Dzięki temu dość wcześnie, bo w wieku 15 lat udało mu się wejść do studia i nagrać pierwszą płytę, na której zaśpiewali m.in. Mietek Szcześniak, Jacek Dewódzki i Jorgos Skolias. Do tej pory miał okazję współpracować z takimi zespołami jak: New Life’m, Anti Babylon System, Kraków Gospel Choir, Mate.O, Deus Meus, Free Wave Yaniny Iwańskiego, oraz z zespołami Bartka Jaskota, Karoliny Orzeł i Moniki Dziurlikowskiej. Wielokrotnie prowadził warsztaty perkusyjne na Słowacji, Ukrainie i Białorusi. W 2007 roku ukończył studia I stopnia na Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu.

Daniel Pomorski

Urodził się w Częstochowie i również w tym mieście rozpoczął swą drogę muzyczną poprzez naukę w szkołach muzycznych. Uczył się gry na takich instrumentach jak fortepian, akordeon, kontrabas, organy i trąbka. I ta ostatnia stała się jego instrumentem wiodącym. Swą wiedzę muzyczną doskonalił na Akademii Muzycznej we Wrocławiu na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej.

Do tej pory współpracował z takimi artystami jak: Mateusz Pospieszalski, Marcin Pospieszalski, Janusz Yanina Iwański, Mietek Szcześniak, Natalia Kukulska, Ryszard Rynkowski, Grażyna Łobaszewska, Justyna Steczkowska, Natalia Niemen, Piotr Baron oraz z takimi zespołami jak: Blum, Habakuk, The Crackers Band, Tumbao, Five o lock, Deus Meus, Maleo Reggae Rockers, Raz Dwa Trzy, Justyna Steczkowska, Full Power Spilit, New Life’m. Jest muzykiem wszechstronnym, chętnie zapraszanym do różnych wydarzeń muzycznych.

Tomasz Basiuk

Urodził się w Zakopanem, a wychowywał w Nowym Targu. W 2005 ukończył Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu. Podczas studiów grał tzw. środek jazzu, fascynując się takimi pianistami jak Bud Powell czy Thelonious Mank — o którym pisał pracę magisterską. Grał m.in. z Marcinem Pospieszalskim, Beatą Przybytek, Pawłem Dobrowolskim, Michałem Barańskim, Natalią Niemen, Emillą de Poret oraz z zespołami Amen Band, New Life’m. Porusza się również w stylistyce gospel, współpracując z chórami Joyful Voice, KGC czy też biorąc udział w warsztatach z udziałem czarnoskórych muzyków (Wayne Ellington, Rutch Lynch). Prowadzi kilka autorskich projektów wykonujących m.in. własne kompozycje: wraz z bratem trio jazzowe (Fragile), jazz rockowy Random Abstrakt, a ostatnio współtworzy zespół RGB-Soulowy. Koncertował w wielu europejskich krajach (Francja, Dania, Niemcy, Szwecja). Prowadzi warsztaty muzyczne.

Łukasz Kluczniak

Gra na saksofonie altowym. Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Jego fundamentalnym zespołem jest KPL Trio. Z tym właśnie składem wygrywał konkursy jazzowe, koncertował w klubach i na festiwalach, a także nagrywał projekty autorskie, m.in. płytę „Chorały” z gościnnym udziałem kwartetu smyczkowego. Od 1998 roku KPL Trio tworzy kwartet z Januszem Yaniną Iwańskim. Owocem tej współpracy są dwie płyty: „2001” (Selles Record) oraz „Searchers for something” (Gowi Records). Jako Yanina & KPL występowali na wielu festiwalach jazzowych tj. Poznań Jazz Fair ‘99, Wawel Jazz Festiwal ’99 z gościnnym udziałem Tomasza Stańki, British Fusion Festiwal ’99 oraz Gitar City 2000 z gościnnym udziałem Adama Rogersa.

Grał z Mazzolem, Wojtkiem Konikiewiczem, Locko Richterem, zespołami Drum Freaks Milo Kurtisa, Mucha Collective i Chromosomos (z tym zespołem znalazł się na amerykańskiej płycie „The Best of Polish Jazz” 2005). W ankiecie Jazz Forum za 2000 rok znalazł się w czołówce polskich saksofonistów altowych.

Poza projektami ściśle jazzowymi jego dorobek artystyczny jest równie bogaty. Łukasz Kluczniak na stałe współpracuje z Deus Meus, Zespołem W Składzie. Co roku bierze udział w festiwalu JSJD Rzeszów. Koncertował z Januszem Radkiem, Agatą Ślazyk (Piwnica pod Baranami), zespołem New Life'M, Armią. Brzmienie jego saksofonu można wysłyszeć na płytach „4 Life”, „Hub-A-Dub Habakuku”, „Zwykły cud” Mieczysława Szcześniaka, „Inaije” Lidii Pospieszalskiej, „Bogumił Rylewicz & Pomoc duchowa — Psalmy”, „Powróćmy” Pomocy Duchowej, „2000-2002 składanka” Adonai, Full Power Spirit, Anti Babylon System.