polski

english

français

Compagnie La Baraka (Francja)

„D'Eux Sens”

15. 11. 2010 r. – poniedziałek
godz. 19.00
Teatr Nowy Duża Scena, ul. Więckowskiego 15

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

“D'Eux Sens”
Duet

Dzieło zadedykowane mojemu Teściowi, Salimowi Ait Benalli (kwiecień 1949 — marzec 2008).

„Zanurzając się w poezję Omara Khayyâma — wielkiego poety filozofa i matematyka perskiego z XI w., dałem się bezpośrednio uwieść i natchnąć głębią i pokorą jego dyskursu o sensie i znaczeniu życia oraz sposobem, w jaki wychwala on „radosność Boga”.

Khayyâm opisał siebie w swym Rubaiyat (w jęz. perskim — “czterowiersz”) jako „niewiernego czciciela”; jego nastawienie do religijnych muzułmanów było krytyczne. To właśnie sprawiło, że sam — będąc muzułmaninem — zacząłem zadawać sobie pytania podobne do tamtych. Obecny duet został zainspirowany niektórymi z jego czterowierszy, podnoszących zagadnienia upływu czasu, ulotnych przyjemności życiowych i nieuchronnej bliskości śmierci. Za sprawą spiralnych ruchów, między niebem a ziemią, w płynnym tańcu, którego szyki krzyżuje oddychanie, wydało mi się oczywiste, że powinno się porozmawiać o miłości we dwoje, palącym pożądaniu, miłości wzajemnej do samozatraty — i do utraty tej drugiej osoby.

Tancerze przekraczają ten duetowy układ, radośnie podnieceni muzyczną fuzją tradycji sufickiej i okcydentalnej muzyki elektronicznej. Oryginalna ścieżka dźwiękowa autorstwa Erica Aldei i Ivana Chiossone’a splata się tu z irańskim santûrem oraz z wersją a cappella czterowierszów Omar Khayyâma, które wykonuje afgański śpiewak Massoud Raonaq.

Wreszcie — tancerka Nawal Lagraa Ait Benalla i ja sam rozmawiamy ze sobą i eksplorujemy „od wewnątrz”, pozwalając w ten sposób naszej własnej prawdzie rozbrzmiewać w każdym z nas."

Abou LAGRAA

D’EUX SENS
Choreografia: Abou Lagraa
Tancerze: Nawal Lagraa Ait BenallaAbou Lagraa
Muzyka: Eric Aldea, Ivan Chiossone
Wokalista: Massoud Raonaq
Dodatkowa warstwa muzyczna: Robert Ashley, Madjid Kiani
Konsultacja artystyczna, instruktaż metody powtórzeń: Patricia Porasse, Sandrine Maisonneuve
Kostiumy: Michelle Amet
Projekt oświetlenia, reżyseria świateł: Gérard Garchey
Kierownictwo technicze: Antoine de Gantho
Kierownik sceny: Patrick Magny
Reżyser dźwięku: Béranger Mank

Czas trwania: 50 min.
Więcej na stronie www.aboulagraa.com

Abou Lagraa

Urodzony 22 grudnia 1970 r. w Annonay, Abou Lagraa zaczął tańczyć w wieku 16 lat — najpierw w swym rodzinnym mieście, następnie uczęszczał do liońskiego Conservatoire National Supérieur Musique et Danse, doskonaląc się pod kierunkiem szeregu pracujących tam gościnnie choreografów.

W latach 1993-1996 tańczył z Ruy Hortą z S.O.A.P. Dance Theater Frankfurt i został jego asystentem przy realizacji przedsięwzięcia artystycznego przygotowanego w siedzibie Fundacji Gulbenkiana w Lizbonie. W roku 1997 współpracował z Denisem Plassardem, Lionelem Hoche i Robertem Poole’m. Uzyskał 2. nagrodę w zakresie tańca współczesnego na Międzynarodowym Konkursie Miasta Paryża za rok 1998.

W 2009 roku Abou Lagraa został laureatem Nagrody Tanecznej International Movimentos — dla najlepszego tancerza (płci męskiej). W 1997 założył Abou Lagraa kompanię taneczną La Baraka. Po raz pierwszy wystąpili z przedstawieniem na Biennale Tanecznym (Biennale de la Danse) w Lyonie, na którą to imprezę Lagraa stworzył 2 przedstawienia o charakterze parady (w 1998 i 2000 r.). Od czasu powstania zespołu stworzył on 12 dzieł tanecznych, z którymi objechał Francję i Europę, ale również Stany Zjednoczone, Algierię, Tunezję oraz Indonezję.

W roku 2001 CCN — Ballet de Lorraine (Balet Loary) zamówił u tancerza dzieło na 15 tancerzy. Utwór, z tytułem „Fly, Fly”, został następnie przystosowany dla potrzeb ABC Dance Company z St Pölten (Austria).

W 2003 r. Lagraa stworzył utwór dla potrzeb studentów II roku Angers National Center for Contemporary Dance; z kolei w 2007 r. — dla studentów Frankfurt Hochschule, jak również dla Śródziemnomorskiego Centrum Tańca Współczesnego w Tunisie.

Balet Opery Paryskiej zamówił u choreografa w 2006 r. utwór „Le Souffle du Temps” na 21 tancerzy, w tej liczbie — 3 głównych (byli to Marie-Agnès Gillot, Wilfried Romoli i Manuel Legris).

W latach 2004-2007 Abou Lagraa i jego zespół otrzymali możliwość czteroletniego pobytu w Bonlieu Scène Nationale w Annecy, gdzie choreograf pełnił funkcję „artysty afiliowanego”.

Od roku 2009 do 2011 La Baraka przebywa w ośrodku przygotowań spektakli Les Gémeaux Scène Nationale w Sceaux. Poczynając od 2008 r. Abou Lagraa pracuje wraz ze swą kompanią, we współpracy z algierskim ministerstwem kultury, nad „Śródziemnomorskim Mostem Kulturalnym”: jest to francusko-algierska inicjatywa wymiany artystycznej w dziedzinie tańca. W ramach tego przedsięwzięcia zamówiono u niego choreografię na ceremonię zamknięcia II Festiwalu Panafrykańskiego w Algierze w 2009 r.

W roku 2010 powstaje program złożony ze szkoleń, działań twórczych i elementów wymiany kulturalnej między oboma krajami. Pierwszy rok tej pracy przyniósł owoc w postaci utworu na 10 tancerzy Sekcji Tańca Współczesnego Ballet National Algérien, zatytułowanego „Nya”.

Nawal Lagraa Ait Benalla

Tancerka

Urodzona w 1978 r. w Safi w Maroku, z berberyjskiego ojca i matki Francuzki, Nawal opuściła kraj swego urodzenia w wieku 8 lat. W latach 1989-1999 uczyła się baletu u Sylvy Ricard w Millau, praktykując klasyczny repertuar (Jezioro łabędzie, Bajadera, Korsarz, …).

W 1999 tancerka odkryła dla siebie taniec jazzowy i rozpoczęła karierę z zespołem Amstrong Jazz Ballet, w przedstawieniach w choreografii Georgesa Momboye, Wayne’a Barbaste’a, Matta Matoxa i innych. Później pojawiała się na scenach muzyki elektronicznej, w spektaklach o charakterze lirycznym lub teatralnym, wraz z Blancą Li, Jacques’iem Weberem, Yannisem Kokhosem w Opéra Bastille, Théâtre du Châtelet, jak również przy okazji różnych wydarzeń audiowizualnych i nagrań wideoklipów.

W 2005 r. uzyskała dyplom w Centre National de la Danse, z tytułem magistra sztuki tanecznej.

W roku następnym dołączyła do składu kompanii La Baraka przy przedsięwzięciu „Matri(k)is”; obecnie asystuje Abou Lagraa przy realizacji zamówienia z Memphis Ballet z roku 2007.

Ścieżka zawodowa Nawal przywiodła ją do funkcji asystentki artystycznej i dydaktycznej tego choreografa, w szczególności w związku z inicjatywą „Śródziemnomorskiego Mostu Kulturalnego”. La Baraka rozwija swą działalność w Algierii. Obecnie wraz z Abou Lagraą tancerka wykonuje duet „D'Eux Sens”, stworzony na liońskim Biennale Tańca w 2008 r.