polski

english

français

No Limit (Austria, Niemcy, Słowacja)

koncert jazzowy

20. 11. 2010 r. – sobota
godz. 19.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. M. Skłodowskiej-Curie 22

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

No Limit

Roman Janoska — skrzypce
Franz Janoska — fortepian
Julius Darvas — kontrabas
Ernst Grieshofer — bębny, perkusja

Wiosną 2004 roku w bawarskiej wiosce Straubing wydarzyło się coś, co jest nadzwyczaj rzadkim wydarzeniem w tym miejscu: wypełniona do ostatniego miejsca widownia fetowała owacją na stojąco skrzypka, który właśnie ukończył 15 lat. Dopiero co wziął on udział w konkursie na nagrodę w kolejnej edycji festiwalu „Jazz nad Dunajem”, którą wygrał w sposób bezapelacyjny. Minął rok. Zespół niespiesznie wyszlifował swój program, opracował liczne utwory i aranżacje oraz przepróbował je przed różną publicznością, a prawdziwy „egzamin” z wyników swej rocznej pracy zdał w studio nagraniowym.

Nagrań dokonano metodą quasi-live w ciągu dwóch dni. Overdubbingi i inne „triki” techniczne okazały się całkowicie zbyteczne. W ten sposób można sobie niemal odtworzyć doznanie słuchania nieposkromionej radości grania i technicznej biegłości tych muzyków za „pierwszym podejściem”. Gwiazda skrzypiec Roby Lakatos bardzo entuzjastycznie wyraża się o nagraniu: „Doprawdy tylko pogratulować tej przepięknej mieszanki muzyki cygańskiej, jazzowej i klasycznej… Wspaniałe brzmienie, świetna technika, wyśmienici muzycy!”.

[ze strony internetowej Double Moon]

Roman Janoska

SKRZYPCE

Roman Janoska urodził się w 1989 r. w Bratysławie, w muzycznej rodzinie, która dostrzegła jego talent już we wczesnym dzieciństwie. Na skrzypcach zaczął grać w wieku lat pięciu; studiował Państwowym Konserwatorium w Bratysławie, następnie zaś kontynuował studia w Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Teatralnej w Wiedniu w klasie mistrzowskiej Pavla Vernikova. Już w bardzo młodym wieku zaczął zdobywać nagrody na różnych konkursach: na międzynarodowym konkursie „Paganini z Pressburga”; międzynarodowym konkursie słowackich młodych talentów w Dolnym Kubinie; międzynarodowym konkursie „Fidelio” w Wiedniu; międzynarodowym konkursie dla skrzypków jazzowych w Budapeszcie.

Roman Janoska fascynuje słuchaczy swymi wykonaniami jazzowymi. Jest członkiem kwartetu No Limit, który wygrał konkurs jazzowy w niemieckim Straubing. Dało to młodemu wioliniście sposobność do nagrania płyty i wzięcia udziału w międzynarodowym festiwalu „Jazz nad Dunajem” w Niemczech. Tam dostąpił zaszczytu poznania sławnych muzyków, takich jak BB King, Roy Hargrove, George Benson i inni. Janoska wystąpił ze swoim kwartetem na festiwalu w Getto w Hiszpanii, u boku artystów tej miary, co John Scofield i jego trio. Ostatnio zrealizowane muzyczne przedsięwzięcia Romana Janoski obejmują koncerty w trio z udziałem kontrabasisty Georga Breinschmida i pianisty Frantiska Janoski, brata Romana. Inne występy w ramach międzynarodowych imprez dla młodych artystów jazowych obejmują całonocne granie jako oktet w ramach budapeszteńskiego festiwalu „Wyszehrad 4”, jak i występ w sali wiedeńskiej filharmonii wraz ze skrzypkiem Robym Lakatosem. Podczas włoskiego festiwalu Portogruaro Roman Janoska wziął udział w koncercie z udziałem czterech skrzypków — wraz z Robym Lakatosem, Alexejem Igudesmanen i Pavlem Vernikovem. Roman Janoska występuje regularnie w różnych salach koncertowych na świecie, jako skrzypek zarówno klasyczny, jak i jazzowy. Występuje jako solista i muzyk kameralny, dzieląc estradę ze znanymi w świecie artystami i orkiestrami.

Franz Janoska

FORTEPIAN

Franz Janoska urodził się w 1986 r. Bratysławie w rodzinie muzyków; jego wspaniały słuch muzyczny odkryło już jego środowisko domowe.
Swą „karierę” pianistyczną rozpoczął w wieku lat pięciu; wkrótce do rodzinnego muzykowania dołączył jego brat, towarzysząc mu na skrzypcach. Studiował indywidualnym tokiem w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie, u profesora mgr sztuki Petera Cermana. Studia zakończył egzaminem złożonym w 2005 r.
Wykonywał również niektóre własne kompozycje, które opracowywał w toku swych studiów w klasie prof. Juraja Tandlera w tymże konserwatorium. W wieku zaledwie lat ośmiu wystąpił na koncercie fortepianowym, mając zaszczyt grać u boku Dezidera Kardosa (Banovce nad Bebravou, 1994); podczas występów w Bratysławie w latach 1995 i 1998 wykonywał kompozycje Johanna Neponuka Hummla.
Na jednym z konkursów jury przyznało mu, oprócz nagrody, tytuł „Talent Revuca”. W 2002 r. zwyciężył w konkursie im. Franciszka Liszta na Węgrzech; był to jego spektakularny sukces. W roku 2004 w Bańskiej Bystrzycy przyznano mu 1. miejsce w konkursie, w którym udział wzięli uczestnicy z obszaru całej Słowacji.
Jego hobby to jazz; realizuje swój twórczy potencjał w tym zakresie jako członek kwartetu No Limit. Odbył artystyczne podróże w licznymi zespołami teatralnymi.
Obecnie studiuje w wiedeńskim Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Teatralnej.

Ernst Grieshofer

PERKUSJA

Urodzony w 1960 r. Bad Aussee (Austria), samouk; jego pierwszymi instrumentami były flet, styryjska concertina (harmonia ręczna z klawiaturą guzikową dla obu rąk), klarnet, następnie — perkusja (gry na niej również uczył się sam). Wyuczył się rzemiosła szklarskiego, następnie studiował psychologię i socjologię; pracował jako muzykoterapeuta i nauczyciel muzyki. Gra w różnych zespołach muzycznych, uprawiając różne style muzyki — od rockowej, przez pop, folk, latino, free-jazz, po klasyczną — przy czym nie wyczerpuje to listy jego poszukiwań.

Współpracował z artystami i zespołami takimi jak:
Armin Pokorn i Arne Marsel (Austria); Adelhard Roidinger (Austria); Karl Potter (USA); Ismael Barrios (Wenezuela); Lee Xanadu (Jamajka); Melanie Bong (Austria), Mark Murphy (USA); Fernando Correa i Liliana Bollos (Brazylia); Arnoldo Moreno (Wenezuela); Latin-Big-Band Tangavan — jako perkusista; Musyl & Joseppa; Curumin — Latinband i Fernando Correa; Jazz via Brazil; New Sound of Indian Music — Pachakuti; udział spektaklu tanecznym z Elio Gervasim (Włochy); Los Tiburones i Alejandro Sarkissian (Urugwaj); Erich Gramshammer i Ewald Oberleitner (Austria). Udział w przedsięwzięciach (koncertowych lub nagraniowych): “Attenzione” — w duecie z Edgarem Peerem; “Quadrat” (z Richiem Winklerem, Michaelem Scarpatettim i Fritzem Kresem); “GRI GRA GRU”(z Reinhardem Grube, Erichem Gramshammerem) i in. Najnowsza jego inicjatywa artystyczna to solowy występ perkusyjno-elektroniczny. Ernst Grieshofer jest profesorem w klasie perkusji; udziela się jako nauczyciel w różnych szkołach na terenie Austrii i krajów sąsiednich.

Dyskografia:
Tangavan, Latinband (RPMMusic);
Attenzione (Peer Records);
Quadrat (Peer Records);
Die Geierwally (Extraplatte); Interreligi’se Meditation (z udziałem dalajlamy oraz grupy Musy & Joseppa);
Fantasia (Melanie Bong);
Wasser (Richie Winkler);
E.GRI-GaSaNaMeo (Solo).

Julius Darvas

KONTRABAS

Kwartet jest spełnieniem wizji Juliusa Darvasa.
Urodzony w 1976 r. w Konstancji (Niemcy). Studia rozpoczął w wieku 8 lat, świadectwo ich ukończenia otrzymał w 1997 r. Z kolei w 2004 r. ukończył studia na uniwersytecie muzycznym w Wiedniu.
Członek Vienna Cityoper Bühnenorchestra. W roku 2003 otrzymał nagrodę na międzynarodowym konkursie kontrabasu jazzowego w Budapeszcie, na którym głównym jurorem był John Pattituci. Studiował również kompozycję. Ciekawostką jest, że na kontrabasie grają już trzy pokolenia jego rodziny.