polski

english

français

Grupa Teatralna Yasetamam (Iran)
„Ziemia i wszechświat”

Roxana Bahram, Mona Sarabandi, Fatameh Abbasi
reżyseria Zahra Sabri, scenariusz Molana (Rumi), muzyka Babak Nasiri Khah

07. 11. 2012 r. – środa
godz. 20.00
Teatr Powszechny — Duża Scena, ul. Legionów 21

fot. Agnieszka Morcinek

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Grupa Teatralna Yasetamam (Iran)
„Ziemia i wszechświat”

scenariusz: Molana (Rumi)
w oparciu o: Masnavi Manavi

reżyseria: Zahra Sabri
asystent reżysera: Zohreh Baratloo
muzyka: Babak Nasiri Khah
występują: Roxana Bahram, Mona Sarbandi, Fatemeh Abbasi
narracja: Reza Behboodi
oświetlenie: Jalal Tehrani

„Ziemia i wszechświat” pochodzą z 7 opowieści Masnavi Manavi napisanych przez Molana (Rumi), poetę irańskiego. Opowieścią główną jest historia Mojżesza i pasterza. „Ziemia i wszechświat” brały udział w festiwalach w różnych krajach: we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Rosji, Libanie, Indiach, Tunezji oraz w Polsce. Otrzymały: nagrodę specjalną na Festiwalu Mobaraka w Iranie w 2008 r., nagrodę w Pradze w 2009 r. oraz nagrodę główną na festiwalu Bania-Luka w Polsce.

 

Oto nasza główna historia:

Prorok Mojżesz usłyszał pasterza modlącego się do Boga, szepczącego: Panie mój, gdzie jesteś? Chciałbym uprać Twoje szaty. Uczesać Twoje włosy i wyjąć z nich wszy. Poświęcić dla Ciebie moje kozy. Dni mijają mi na myślach o Tobie. Mojżesz wpadł w gniew i rzekł do pasterza, aby zaprzestał tych bluźnierstw. Bóg nigdy nie je i nie śpi. Pasterz posmutniał i zostawił swoje owce i odszedł na pustynię. Bóg zezłościł się na Mojżesza i powiedział, że oddzielił od Niego jego stworzenie. Powiedział: patrzę w ludzkie serca, nie słucham ich modlitw. Mojżesz żałował swego czynu, odnalazł pasterza i opiekował się nim i przekazał wieść od Boga, że wolno mu się modlić tak, jak chce...

 

Na początku rzeczywistość życia spadła z nieba niczym pęknięte lustro. Każda z pękniętych części ukazywała prawdziwe życie...

1. Na wyspie żyła sobie samotna krowa. Co dzień od rana do nocy tyła bardziej. Pod koniec dnia, kiedy już nic nie było do jedzenia, zaczynała się obawiać, czy będzie miała co jeść jutro i chudła przez zmartwienie i ból. Ale następnego dnia Bóg zapełniał pustynię zielonością i krowa nigdy nie zauważyła nawet, jak to się działo.

2. Był sobie harfiarz, który spędzał życie grając dla ludzi, ale z wiekiem wszyscy go opuścili i zbiedniał, zapomniawszy o Bogu na długo. Bóg jednak o nim pamiętał i obdarował go.

3. Wyznawca poszukiwał czegoś pewnego dnia, przyświecając sobie świecą. Ktoś go spytał: Czego szukasz? Odparł: Człowieka. Na to usłyszał: Pełno tu ludzi. A on odparł, że szuka człowieka, który umiałby opanować swój gniew i swoją chuć.

4. Wyznawca wznosił modły do Pana przez wiele lat. Pewnego dnia Diabeł wypomniał mu, że mimo tylu lat modłów, ani jedna nie została wysłuchana. Złamał tym wyznawcy serce i ten przestał się modlić. Ujrzał święty Kherz we śnie. Dzięki temu zrozumiał, że Bóg przyjął jego modlitwy.

5. Paw rwał sobie pióra, bowiem myślał, że wszystkie kłopoty spadły na niego przez jego piękno; chciał się więc oszpecić, by się uchronić przed niebezpieczeństwami...

6. Piękna papuga siedziała w klatce u pewnego kupca, marząc o lataniu. Jako prezent, papuga uprosila u swego pana podróż do Indii, żeby opowiedzieć innym papugom o swoim więzieniu. Kupiec pojechał i przywiózł wyznanie swojej papugi. Słuchając jej, jedna z papug spadła z drzewa i umarła. W chwili, gdy papuga w klatce o tym usłyszała, upadła w kącie klatki, udając nieżywą, aby doznać wolności...

7. Matka Mojżesza ochroniła go przed Faraonem, który wydał rozkaz zabicia wszystkich chłopców; włożyła go do Nilu, wierząc, że Bóg go jej zwróci. Gdy dorósł, został prorokiem, który przekroczył Nil i uratował wielu ludzi przed wrogami, dokonał cudu wkładając laskę do wód Nilu i zamrażając jego wody tak, aby można było po nim przejść.