polski

english

français

Magdalena Warzecha (Warszawa)

„Ukrainność”
wydarzenie teatralne z udziałem artystów z Polski i Ukrainy

12. 11. 2012 r. – poniedziałek
godz. 19.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. M. Skłodowskiej–Curie

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

„Ukrainność”

Magdalena Warzecha
Anna Okhrimchuk (śpiew)
Paweł Iwaszkiewicz (drewniane instrumenty dęte)
Sergij Okhrimchuk (skrzypce)
Wojciech Pulcyn (kontrabas)

„Ukrainność” to zbiór refleksji nad ludzkim życiem. A konkretniej to wspomnienia z dzieciństwa Jarosława Iwaszkiewicza, niezwykle obrazowe opisy obyczajów. Tych domowych związanych głównie z matką i tych podpatrzonych, podsłuchanych, pachnących pogaństwem i prawosławiem. To również pełne romantycznego przepychu wiersze Łesi Ukrainki i ukraińskie pieśni w ich tradycyjnym brzmieniu, śpiewane z pasją i oddaniem. Pieśni o bezbrzeżnej tęsknocie za czymś bezpowrotnie utraconym ale i o wielkiej radości życia tzw. kołomyjki. To rozmowa Czesława Miłosza i Antoniego Lange o przemijaniu czy malarski wręcz opis sianokosów, symbolizujących wkroczenie w dorosłość Wasyla Hołoborodki. To „Pieśń o matce”, znana chyba wszystkim na Ukrainie, której tłumaczenie na polski, które zabrzmi w „Ukrainności” spotęguje tylko i tak już ogromne wzruszenie. I choć jest to z pewnością wieczór sentymentalny to nie brak w nim miejsca na szeroki uśmiech czy wręcz serdeczny śmiech, choćby podczas brawurowo wykonanej pieśni o babie, która stawiając w cerkwi świecę Bogu i diabłu znalazła doskonałe wytłumaczenie dla tego postępku. To także muzyka, muzyka i jeszcze raz muzyka. Chciałoby się powtórzyć za Wyspiańskim: „…muzyka serca…” albo raczej… „muzyka duszy, ton przez który dusza krzyczy…”.

Projekt „Ukrainność” powstał dzięki zaangażowaniu artystów z Polski i Ukrainy. Jest to widowisko muzyczno-poetyckie, którego tematem przewodnim jest Ukraina a dokładniej Kresy wschodnie – Rzeczpospolita – Ukraina – kraj, którego naród istniał przez wieki na styku kultur, muzułmańsko-prawosławnego Wschodu i katolicko-protestanckiego Zachodu oraz niezwykła wrażliwość zamieszkujących ją ludzi.

Rdzenna muzyka ukraińska w jej archaicznym brzmieniu stanowi jeden   elementów charakteryzujących projekt „Ukrainność”. Oprawą muzyczną zajęli się czołowi polscy muzycy Wojciech Pulcyn (kontrabas) i Paweł Iwaszkiewicz (drewniane instrumenty dęte) pod przewodnictwem muzyków ukraińskich Sergija Okhrimchuka (skrzypce) i Anny Okhrimchuk (śpiew).

Ukraina to miejsce o ogromnej różnorodności kulturowej odziedziczonej po trudnej przeszłości. Położenie geograficzne i sytuacja polityczna Ukrainy i Polski w różnych momentach historii powodowały często bardzo bolesne zachwianie relacji sąsiedzkich. Również dziś stosunki między naszymi krajami nie należą do wzorowych.

Ogromną rolę w poprawie tych relacji może odegrać zarówno dialog polityczny jak i współpraca w dziedzinie kultury, a co za tym idzie budowanie wzajemnego zaufania poprzez wspólną pracę i podniesienie poziomu edukacji w zakresie dziedzictwa narodowego. Prezydencja Polski w Unii Europejskiej priorytetowo traktuje pomoc Ukrainie w jej dążeniu do stania się jednym z krajów zjednoczonej Europy. Europy bez granic. Projekt „Ukrainność” stanowi jedną z cegiełek odkutych z tego muru w trudnym procesie rozbiórki. Granice są sztuczną ale wciąż niezwykle skuteczną formą ograniczenia wolności. Sztuka, twórczy dialog mimo różnicy poglądów, chęć poznania i próba zaakceptowania mogą stanowić bezkrwawą broń użytą przeciwko tymże granicom. Mogą wreszcie służyć przełamywaniu stereotypów i zacieśnianiu więzi poprzez wzajemne inspirowanie się i rozwój twórczy.

Magdalena Warzecha

Aktorka, reżyserka, autorka scenariuszy, wokalistka.
W latach 1993- 1997 aktorka Teatru Studio w Warszawie. Od 1997 roku aktorka Teatru Narodowego w Warszawie. Współpracowała z Teatrem Montownia, Stowarzyszeniem Koło w Warszawie, Teatrem Provisorium w Lublinie, Fundacją Kresy 2000. Zagrała m.in. u: A. Wajdy, K. Zanussiego, K. Kutza, M. Zmarz-Koczanowicz, W. Malajkata, Z. Zamachowskiego, J. Morgensterna, J. Grzegorzewskiego, K. Langa, M. Łazarkiewicz, I. Cywińskiej, I. Gorzkowskiego, J. Englerta, J. Jarockiego, A. Tyszkiewicza, J. Opryńskiego.

Autorskie projekty teatralne: „Halo? Kabaret?”, „Zielone wianki”, „Trochę powagi, kochani”, „Ukrainność”.

Anna Okhrimchuk

Dyrygent, wokalistka, pedagog.
Jest absolwentką Narodowej Akademii Muzycznej im. P. Czajkowskiego w Kijowie. Od 1990 roku związana z zespołem „Drewo”. Koncertuje, nagrywa płyty, prowadzi seminaria i warsztaty głosowe. Od lat opracowuje swoją indywidualną metodę nauczania technik wokalnych ze szczególnym uwzględnieniem śpiewu tradycyjnego. Wielokrotnie prowadziła warsztaty w Polsce, Rosji, Niemczech, Francji i na Ukrainie.
Od wielu lat współpracuje z Teatrem „Dax” z Kijowa, opracowując muzykę do spektakli Vladymira Troickowo, z Teatrem im. Wasylka w Odessie, Teatrem im. Franka w Kijowie i Fundacją „Muzyka Kresów” w Lublinie.
W 2010 roku Anna Okchrimchuk była stypendystką programu dla młodych twórców „Gaude Polonia” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury. Współpracuje z zespołem Wojciecha Waglewskiego „Voo-Voo” oraz grupą Karimski Club Karima Martusewicza.

Paweł Iwaszkiewicz

Muzyk, kompozytor.
Grę na flecie prostym studiował u Davida Meltzera w Jerozolimie. Umiejetności doskonalił u Ricardo Kanji i Roberta Ehrlicha. Współpracuje z licznymi zespołami muzyki dawnej, z którymi nagrał ponad 30 płyt. Oprócz muzyki barokowej, renesansowej, średniowiecznej gra również repertuar współczesny i tradycyjny na fletach poprzecznych, szałamajach i dudach. Autor muzyki do spektakli teatralnych. Założyciel i kierownik muzyczny zespołów „Dancerye” i „Open Folk”, „Orkiestra Czasu Zarazy”. Koncertował w m. in. w Niemczech, Francji, Rosji w Japonii i na Tajwanie.

Sergij Okhrimchuk

Skrzypek, autor muzyki, aranżer.
W 1987 r. ukończył Narodową Akademię Muzyczną im. P. Czajkowskiego w Kijowie w klasie skrzypiec. Od 1990 roku jest członkiem zespołu „Drewo”. Od 1993 r. wykłada na katedrze etnomuzykologii w/w konserwatorium. Od 2000 r. wykłada na katedrze muzyki dawnej na NMAU w Kijowie. Był solistą Jazz Ensembl „Biochord” i współtworzył trio muzyki improwizowanej „Sat”, gdzie wypracowywał swój indywidualny styl gry improwizowanej. Eksperymentuje z połączeniem różnych gatunków muzycznych poszukując niekonwencjonalnych rozwiązań brzmieniowych skrzypiec.
Dzięki wspaniałej technice i ogromnej intuicji muzycznej koncertuje i nagrywa płyty z najlepszymi muzykami Ukrainy, Polski, Izraela, Niemiec, Francji, Kanady, Rosji, Litwy, Łotwy, Uzbekistanu, Turcji, Serbii, Rumunii, Austrii i Włoch. W różnych składach jazzowych występuje na międzynarodowych festiwalach m.in. „Kijów Music Fest”, „Muzyka Młodych”, „Dwa dni i dwie noce nowej muzyki”, „Skrzyżowanie kultur” i wielu innych.

Wojciech Pulcyn

Kontrabasista, aranżer, kompozytor.
Absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale jazzowym oraz Policealnego Studium Jazzu w Warszawie w klasie prof. Zbigniewa Wegehaupta. Współpracował m. in. z P. Baronem, Gianni Basso, E. Bem, R. Borowskim, I. Demirerem, B. Hołownią, W. Karolakiem, Paweł Kaczmarczyk ”Audiofeling Band”, E. Kulmem, S. Kulpowiczem, R. Majewskim, J. Muniakiem, M. Sikałą, J. Skowronem, W. Staroniewiczem, J. Śmietaną, M. Tokajem, M. Urbaniakiem, Bobby Watsonem, J. "Ptaszynem" Wróblewskim, I. Zając, Monty Watersem, K. Wolińskim, M. Lubomskim, Rafał Rokicki trio , Weroniką Grozdew i Kapelą do Szymanowskiego.
Zdobywca wielu prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach jazzowych. Współtworzył opracowania muzyczne do spektakli teatralnych.