polski

english

français

Rozalia Kierc

koncert fortepianowy

17. 11. 2016 r. – czwartek
godz. 19.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. M. Skłodowskiej–Curie 22

© Zuzanna Gąsiorowska TVP Kultura

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Rozalia Kierc

Rozalia Kierc, urodzona w 1999 r. we Wrocławiu, kształci się w klasie fortepianu prof. Stefana Wojtasa w PSM II st. im. Wł. Żeleńskiego w Krakowie oraz jest uczennicą International High School of Wroclaw. Stypendystka Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska 2014” oraz nieprzerwanie od 2008 r. Prezydenta Wrocławia w Dziedzinie Kultury i Sztuki. Od siedmiu lat stypendystka Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Kiwanis Klub Wratislavia. Jest pięciokrotną laureatką Konkursu Stypendialnego Zdolny Śląsk. Od 2014 r. stypendystka Rady Powiatu Wrocławskiego. Nominowana do nagrody Kryształki Zwierciadła w 2014. W 2015 r. otrzymała Stypendium Artystyczne Podkarpackiej Fundacji Rozwoju Kultury oraz została uhonorowana Nagrodą Artystyczną Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich.

Od 8 roku życia występuje w kraju i za granicą, jest zapraszana na festiwale muzyczne, często bierze udział w koncertach charytatywnych, jej recitale towarzyszą wieczorom poetyckim, wernisażom, sympozjom i konferencjom naukowym. Gościła m.in. w Teatrze Narodowym w Splicie, na festiwalu Nymphenburger Sommer das Kammermusikfest w Monachium, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, w Pałacu na Wyspie oraz Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich, na festiwalu Muzyka Zaklęta w Drewnie, w Muzeum Manggha, na Festiwalu Muzycznym Barbakan i Krakowskiej Jesieni Muzycznej, w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w Teatrze Polskim im. A. Szyfmana, na Zamku Królewskim i w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie, w Muzeum Muzyki w Pradze, Szkole Talentów we Lwowie, w Dworku Chopina w Dusznikach, w Sanockim Domu Kultury, Muzeum Podkarpackim, Wrocławskiej Akademii Muzycznej, Oratorium Marianum na UW, na Zamku Książąt Pomorskich w Słupsku. Od dwóch lat z pasją poświęca się kameralistyce, koncertując w duecie z flecistką N. Karaszewską.

Zadebiutowała z orkiestrą w wieku 10 lat na Festiwalu Młodych Pianistów Premia Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. Wykonywała koncerty fortepianowe J. S. Bacha, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Chopina oraz M. Ravela z Orchestre Cannes Provence Côte D’Azur pod batutą Ph. Bendera, Sinfoniettą Cracovią pod. dyr. J. Dybała, Polską Orkiestrą Radiową pod dyr. M. Klauzy, Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyr. P. Sułkowskiego, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Świętokrzyskiej, Krakowską Orkiestrą Kameralną pod. dyr. St. Krawczyńskiego oraz wielokrotnie z Lwowską Narodową Orkiestrą Kameralną Akademia I. Pylatyuka podczas MFP „Bieszczady bez granic” (2013-2016), gdzie dwukrotnie przyznano jej nagrodę publiczności. Jako solistka wystąpiła z Młodą Polską Filharmonią pod dyr. A. Klocka w trasie koncertowej 2013 w Filharmonii Kaliskiej, Częstochowskiej, Krakowskiej oraz w Studio Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W 2013 r. pod patronatem Ambasady RP w Bernie zaprezentowała koncert Mozarta podczas New Year Music Festival in Gstaad w Szwajcarii oraz na zaproszenie Ambasady RP w Berlinie Koncert fortepianowy f-moll op. 21 F. Chopina z udziałem kwartetu smyczkowego w Pałacu Nymphenburg w Monachium. Koncert Chopina w wersji kameralnej wykonała podczas IX Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna w Krakowie, w ECM w Lusławicach oraz na festiwalu „Od Chopina do Góreckiego”.

Była uczestnikiem mistrzowskich kursów pianistycznych w kraju i za granicą, doskonaląc warsztat pod kierunkiem m. in. D. Yoffe, U. Bartkiewicz, V. Nosiny, K. Kennera, T. Yamamoto, A. Jasińskiego oraz M. Woskriesieńskiego. W latach 2013-2016 podczas czterech edycji Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” otrzymała liczne nagrody, w tym najważniejsze wyróżnienie Forum — Złoty Parnas 2014.

Rozalia jest laureatką wielu międzynarodowych i krajowych konkursów muzycznych dla młodych pianistów, na których otrzymała kilkanaście pierwszych nagród, nagrody specjalne oraz Grand Prix. Najważniejsze sukcesy odniosła w Monachium, Nicei, Wiedniu, Budapeszcie, Usti nad Łabą, Warszawie, Sanoku, Łomiankach, Głubczycach, Göerlitz, Szafarni oraz na konkursie kompozytorskim dla dzieci i młodzieży za utwór „Toccaresca”. Finalistka konkursu Młody Muzyk Roku 2016 oraz laureatka Estrady Młodych 50. Festiwalu Pianistyki Polskiej 2016 — nagroda im. J. Waldorffa.

Jej zainteresowania związane są z twórczością artystyczną, począwszy od wirtuozerii instrumentalnej poprzez muzykę dawną i operę barokową, muzykę filmową, jazz, do improwizacji oraz prób kompozytorskich — pierwszą „Miniaturę na fortepian” napisała w wieku 8 lat. Rozalia z zamiłowaniem fotografuje, zajmuje się grafiką komputerową oraz filmem, zgłębiając tajniki reżyserii, produkcji filmowej i studiując historię kinematografii.

 

Program koncertu

1. Arno Babadjanian (1921-1983) — Poem

2. Claude Debussy (1862-1918) — Suite bergamasque
Prélude, Menuet, Clair de lune, Passepied

3. Piotr Czajkowski (1840-1893 ) / Mikhail Pletnev — Suita koncertowa z baletu Dziadek do orzechów (wybór)

4. Grażyna Bacewicz (1909-1969) — II Sonata fortepianowa
Maestoso — Agitato, Largo, Toccata. Vivo

5. George Gershwin (1898-1937) / Earl Wild — Virtuoso Etudes: The Man I love, Fascinating Rhythm