polski

english

français

Beata Czernecka z zespołem: Hubert Kowalski, Iga Miernik, Szymon Fecica, Paweł Pierzchała i Michael Jones (Kraków)

„Pieśni mojego nieba”

17. 11. 2009 r. – wtorek
godz. 21.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Beata Czernecka

Rozpoczęła swoją karierę artystyczną w rodzinnym Krakowie. Jej cechy charakterystyczne to niezwykle mocna, emocjonalna barwa głosu oraz głęboki sceniczny przekaz osobowościowy.

Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Ukończyła średnią szkołę muzyczną. Jest także magistrem filozofii, a jej specjalność to pedagogika religijna.

Od roku 1997 do dnia dzisiejszego występuje w kabarecie Piwnica pod Baranami.

Za początki jej kariery scenicznej uznać należy występy w scholi dominikańskiej, w której śpiewała od 1990 roku. Parę razy miała zaszczyt zaśpiewać (również solo) dla papieża Jana Pawła II.

Do momentu, gdy rozpoczęła uprawiać zawód aktora, pieśniarka uczestniczyła w wielu polskich festwialach. Bywała też ich laureatką.

Zawodowa przygoda ze sceną rozpoczęła się dla Beaty Czerneckiej w 1996 roku, od żywiołowego koncertu w Piwnicy u Wyrwigrosza.

Niedługo później odbyła sie premiera spektaklu „Dzieci Rimbauda”, dzięki któremu artystka została „wpisana” na listę artystów Piwnicy pod Baranami.

Następnie przygotowała recital „Linie przenikania się morza z niebem”, a także recital świąteczny.

W 1999 roku Beata Czernecka wprowadziła w czyn swoje zamierzenia wynikające z zainteresowań muzyką i kulturą żydowską, co zaowocowalo autorskim recitalem zatytułowanym „Zol zajn”. Recital odniósł wielki sukces, dzięki czemu artystka wystąpiła w finale IX Festiwalu Kultury Żydowskiej na ulicy Szerokiej w Krakowie (nagranie dla TVP2). Z programem recitalu związani są znani kompozytorzy: J. Bester, J.K. Pawluskiewicz, B. Rawski, A. Lazarkiewicz, M. Michalak i A. Konarski.

W tym samym roku Beata Czernecka rozpocząła współpracę z wybitnym zespołem Cracow Klezmer Band (obecnie Bester Quartet). Przy realizacji swoich projektów współpracuje także z muzykami z zespołu Max Klezmer Band.

Za najważniejsze wydarzenia artystyczne po roku 1999 Beata Czernecka uznaje:

2000 r. — X Festiwal Kultury Żydowskiej — Kraków: zaśpiewała wtedy recital, który towarzyszył wystawie artystów z Izraela

2000 — 2007 r. — recital „Zol zajn” gościł na polskich scenach, występy z zespołem muzyków Piwnicy pod Baranami oraz z zaproszonymi artystami

2000 r. — uroczystości „Kraków 2000” na Rynku Głównym — udział w obchodach wraz z artystami Piwnicy Pod Baranami

2001 r. — rejestracja telewizyjna Koncertu dla Piotra S. w Teatrze Słowackiego (TVP2), wykonanie pieśni pt. „Rebeka”

2003 r. — rejestracja telewizyjna podczas Kabaretu Piwnicy Pod Baranami (TVP2), wykonanie pieśni pt. „Sznirele perele”

2003 — 2004 r. — spektakl „Turnau Turnau”, reż. J. Grzywacz, Teatr Wyspiańskiego

2003 — 2004 r. — spektakl „Anda”, reż. J. Szydłowski, Teatr Wyspiańskiego, PWST

2004 — 2005 r. — spektakl „Zielona gęś”, reż. M. Stebnicka, Teatr Wyspiańskiego oraz gościnnie teatry w Polsce

2004 r. — Benefis K. I. Gałczyńskiego, fragment spektaklu „Zielona gęś”, reż. M. Stebnicka, Teatr STU

2005 — 2007 r. — spektakl „Świtezianki”, reż. J. Leśniak-Jankowska, Scena El-JOT oraz gościnnie w polskich teatrach

2005 r. — wydanie koncertowej płyty — „Koncert pieśni jidisz”

2006 r. — wydanie płyty zimowo-kolędowej „Blask Aureoli” z udziałem Andrzeja Seweryna

1997 — 2007 r. — cotygodniowe występy w kabarecie Piwnica pod Baranami oraz liczne trasy koncertowe w kraju i zagranicą (Austria, Norwegia, Szwecja)

2007 — Koncert z okazji 50-lecia Piwnicy pod Baranami (rejestracja dla TVP2). Beata Czernecka wykonała wtedy „Grande Valse Brillante”.

2007 r. — 750-lecie lokacji miasta Krakowa — Oratorium „Cracovia est” Dariusza Reguckiego. Beata Czernecka wystapiła z solową pieśnią u boku Zbigniewa Wodeckiego, podczas głównego dnia obchodów jubileuszu.

2007 r. 21.11-13.12 — Tournée po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie (z Piwnicą pod Baranami): Chicago, New York (Manhattan), Philadelphia, New Britain, New Jersey, Passaic, Toronto

Dyskografia:

2007 r. — „Blask Aureoli” — śpiew na Boga Narodzenie, album solowy, z gościnnym udziałem Andrzeja Seweryna

2005 r. — „Zol zajn” — koncert pieśni jidisz — płyta solowa, koncertowa, zarejestrowana w 2000 r.

„Piwnica Pod Baranami” — album wydany z okazji 45-lecia Kabaretu (Beata śpiewa pieśn pt. „Rebeka”)

„Sławcie usta” — pieśni liturgii Wielkiego Czwartku i Piątku (płyta chóralna nagrana ze scholą i braćmi Dominikanami)

„Radosna światłości” — pieśni Wigilii Paschalnej (płyta chóralna nagrana ze scholą, braćmi Dominikanami oraz orkiestrą)

„Trochę jesteśmy” — singel, artyści Piwnicy pod Baranami oraz chór kameralny

„Liturgia Wspólnoty Ekumenicznej Taizé” — chór